ANDEN I GLASET



Igår kväll/natt körde vi anden i glaset
; jag, älsk, syrran, syrrans pojkvän och mamma. Det var lite spännande för det var verkligen åratal sedan jag gjorde det. Först var det lite segt att få glaset att röra sig. Mamma och syrran tog bort sina fingrar och så började mamma ställa frågor. Då började glaset röra sig!

Mamma ställde frågor och vi försökte komma underfund med vem det var. Hon frågade vad han/hon hette men fick bara fram konstiga bokstäver som inte bildade något vettigt namn. Sedan kom jag på att det kanske är fler än en ande som var här och frågade hur många de var. Fick svaret tre.

"Inte bra" mumlade älsk. Vi fick i alla fall reda på att en av dem dog av cancer, en av dem hette Johanna, en hette Anders och dog när han var 21 år. Men sedan mitt uppe i alltihop började anden/andarna bete sig konstigt.

Glaset drog sig till bokstäverna U-T. Jag blev faktiskt lite rädd, men försökte att vara lugn. Vi frågade varför men han "sa" bara UT. Vi frågade om det var något med huset, och det var det inte. Mamma frågade åter varför vi ska ut. Då "sa" han UT igen och sedan fortsatte han ner till siffran 7 och stannade där. Vi förstod inte alls.

"Men vi är sju i huset" sa syrran och hon hade rätt. I rummet intill satt pappa och min yngsta syster. Så anden ville att vi alla skulle ut. Mamma frågade vem han var, men det ville han inte svara på. Inte heller ville han säga hur han dog eller hur gammal han var.

Efter en stund gick mamma för att klockan var helt plötsligt 01:40 och hon tänkte gå och lägga sig. Älsk frågade igen vem han var och då "sa" han UT igen. Jag vet inte varför, men jag blev irriterad då han inte ville säga varför eller något annat än UT och 7.

"Varför ska vi ut för, det är vi som bor här och inte du" sa jag och glaset for bort mot de kända bokstäverna U och T. "Jag tycker att du ska ut för det är vårt hus" sa jag igen lite argt. "Du hör inte hemma här" Då gick han mot andra bokstäver. Vi alla följde glaset med blicken när den gick till D och fortsatte sedan mot Ö och sedan D igen.

Hjärtat stannade nästan i bröstet på mig. Vad hade jag gjort nu? Jag retade väl inte upp anden? Som tur var gick han tillbaka till "START" och då kunde vi släppa glaset med fingret.

Vi ska köra anden i glaset igen ikväll och se vad som händer, om samma ande dyker upp och säger åt oss att lämna huset.
Allmänt | |
Upp